حکمت نسخ بعضی از آیات در قرآنکریم

اسلام ستیزان شبهه را طوری ذیل ایراد میکنند که ؛
قرآن دارای ایات منسوخ شده” باطل شده” است، و این به این معنی است که خدای قرآن هم اشتباه داشته
چون ابتدا یک چیز را بیان کرده،و بعدش انرا منسوخ یا باطل کرده و چیزی دیگری را در قرآن آورده
اگر الله عالم وفهمیده بود ،پس چرا در اول همان موارد را ذکر نکرد ‘تا بعدا نیازی به باطل کردن آنها نمیبود

پاسخ ما
الله متعال میفرماید:« ما نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِها نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْها أَوْ مِثْلِها أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ»
هر آيه و حكمى را كه ما نسخ كنيم يا آن را بتأخير اندازيم بهتر از آن يا همانند آن را مى‏آوريم. آيا ندانسته‏ اى كه آفريننده حكيم بر هر مطلب و جريانى اندازه‏گير و دقيق است؟

«وَ إِذا بَدَّلْنا آيَةً مَكانَ آيَةٍ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُنَزِّلُ قالُوا إِنَّما أَنْتَ مُفْتَرٍ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ»
هنگامى كه آيه‏ اى را به آيه ديگر تبديل كنيم (حكمى را نسخ نمائيم)- در حالى كه خدا بهتر مى‏داند چه حكم و دستورى را نازل كند- مخالفان گويند تو به خدا افترا مى‏بندى. نه، مطلب چنين نيست بلكه آنان حقيقت امر را نمى‏دانند
🔽 در دو آیات بالا به صراحت بیان شده ،که دستوری باطل میشود و در عوض آن دستوری دیگر یا همانند آن “جامعتر از آن ” تصویب میشود،خوب هدف و علل آن در چیست؟
ریشه در دلیل،برهان،منطق و فلسفه دارد
برای وضاحت بیشتر این قضیه به این مثال ساده دقت کنید

بشر برای آموزش و آزمایش آفریده شده اند
زندگانی دنیا حیثیت صنف یا مجموعه را برای بشر دارد
پیامبران حیثیت معلمین را درین صنف یا مجموعه دارند
کتبهای آسمانی حیثیت مواد درسی را درین صنف یا مجموعه دارند
الان پرسش ما از اسلام ستیزان درینست که ؛
که هر گاه دریک مجموعه یی علمی نصاب یا مواد درسی آن اپدیت بشود به چه معنی است ؟
به معنی ناکارا بودن مسولین است یا کارا بودن آنها

پاسخ خیلی واضیح است ، و آن اینکه مسولین میگویند ؛
تا دیروز نظر به سطح فهم و نیاز شاگردان این مواد و این نصاب تدریس میشد،والان که نیاز و سطح فهم آنها بالا رفته نصاب بهتر و مواد بهتر از آنها را برای شان تهیه دیدیم

به عین ترتیب آیات ناسخ و منسوخ بیانگر اینست که در ابتدا ظرفیت جامعه و نیاز جامعه نسبت پاینی داشته،بنا دستور قران در تناسب و همخوانی با حال و اوضاع انها نازل شده ‘ و وقتی که این مشکل رفع شد’ یا بهتر است بگوییم که وقتیکه ظرفیت فهم و نیاز جامعه بشری بالا رفت ” قران هم دستور ثابت و ابدی را برای شان بیان کرد
با این وضع در کدام عقل سلیم میگنجد که به این قضیه به دید شک و تردید نگریست ،و بدون اندکی تعمق زبان به نقد آن گشود

منابع
سوره البقره – آیت ۱۰۶
سوره النحل – آیت ۱۰۱

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.