زیان های اقتصادی و اجتماعی مشروبات الكلی

0 308

مشروبات الکلی زیان های اقتصادی و اجتماعی فراوانی را در اجتماع انسانی به ارمغان می‌آورد.
قرآن کریم شراب و قمار را عمل شیطانی دانسته و پیامبر (صلى الله علیه وسلم) شراب را «اُم الخبائث» معرفی می‌كند، یعنی: در رأس همه حرام‌ها و پلیدی‌ها قرار دارد.
یکی از پزشکان معروف می‌گوید: متأسفانه حکومت‌ها حساب منافع مالیاتی شراب را می‌کنند؛ ولی حساب بودجه‌های هنگفت دیگری را که صرف ترمیم مفاسد شراب می‌شود، نکرده اند. اگر دولت‌ها حساب‌های بیماری‌های روحی را در اجتماع و خسارت‌های جامعه فاسد شىده، و اتلاف وقت‌های گران‌بها، و تصادفات رانندگی در اثر مستی و فساد نسل‌های پاک، و تنبلی و بی قیدی و بی کاری وعقب ماندن فرهنگ و زحمات و گرفتاری‌های، و پرورش‌گاه‌ها جهت سر پرستی اولاد اَلکُلی‌ها و بیمارستان‌ها و تشکیلات داد گستری برای جنایات آن‌ها و زندان‌ها برای مجرمین از اَلکُلی‌ها و دیگر خسارات ناشی از مَی‌گساری را یک جا بکنند خواهند دانست درآمدی که از آن به عنوان عوارض ومالیات شراب عاید می‌گردد، در برابر خسارات نام‌برده هیچ است؛ به‌علاوه نتایج تاسف بر انگیز مشروبات اَلکُلی را تنها با دالر و پول نمی‌توان سنجید؛ زیرا مرگ عزیزان و به هم خوردن خانواده‌ها، و آرزوهای برباد رفته و فقدان مغزهای متفکر انسانی، به هیچ وجه قابل مقایسه با پول نمی‌باشد.
خلاصه: ضررهای اَلکل آنقدر زیاد است که به گفته یکی از دانش‌مندان “اگر دولت‌ها ضمانت کنند دروازه نیم از می‌خانه ها را ببندند، می‌توان ضمانت کرد که از نیمی بیمارستان‌ها و تیمارستان‌ها بی نیاز شویم.”
از آنچه گفته شد، اگر در تجارت شراب سودی برای بشر باشد و یا فرضاً چند لحظه بی خبری و فراموش کردن غم‌ها برای انسان سودی محسوب شود، زیان آن به درجات بیشتر، وسیع‌تر و طولانی تر است به‌طوری که این دو با هم قابل مقایسه نیستند.
شراب غضب را تحریک نموده و نفس اماره را به طغیان سوق داده و قوای شهوانی را تحریک و انسان را به ارتکاب فحشا می‌کشاند.
در بعد أخلاقی، در شخص الکلی عاطفه خانوادگی و محبت به زن و فرزند ضعیف می‌شود به‌طوری‌که مکرر دیده شده که پدران الكلی فرزندان خود را با دست خود کشته اند.
منبع: اخلاق اسلامی و آداب اجتماعی
نویسنده: نعمت الله وثیق

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + چهار =