اختلاط با نامحرم و پَی‌آمد‌های نا گوار آن بخش دوم

0 261

تعریف اختلاط و دلایل حرمت آن

اختلاط عبارت از باهم نشستن مرد وزن نامحرم است. بی تردید این‌گونه اختلاط وباهم نشینی موجب پیدایش شک در مورد احیای غریزه جنسی می‌شود و دیدن یک‌دیگر و گفت و شنود وبه‌سوی هم اشاره کردن صورت می‌گیرد که این پدیده ها فساد را در پی دارد.
الله تعالی (ج)می‌فرماید:
(وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِ‌هِنَّ وَیحْفَظْنَ فُرُ‌وجَهُنَّ وَلَا یبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ‌ مِنْهَا ۖ وَلْیضْرِ‌بْنَ بِخُمُرِ‌هِنَّ عَلَىٰ جُیوبِهِنَّ ۖ وَلَا یبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَیمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیرِ‌ أُولِی الْإِرْ‌بَةِ مِنَ الرِّ‌جَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یظْهَرُ‌وا عَلَىٰ عَوْرَ‌اتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا یضْرِ‌بْنَ بِأَرْ‌جُلِهِنَّ لِیعْلَمَ مَا یخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ) سوره النور٬آیه 31
ترجمه: بگو ای محمد (ص) برای زن‌های مومن که پنهان نمایند چشم‌های خویش‌را از نظرنمودن به‌طرف نامحرم، ونگه‌دارند فرج‌های خود را و آشکار نکنند آرایش زیبایی خود را مگر آن‌چه ظاهر است (عفو است اگر لباس بیرونی در وقت کار ظاهر گردد) وباید فرو گذارند چادر های خود را برگریبان‌های  خود (که سینه های شان معلوم نشود) وآشکار ننمایند زیبایی و آرایش خود را، به‌جز از شوهران خویش یا پدران شان یا پدران شوهر “خسر” یا پسران خود یا پسران شوهران‌شان یا برادران خود یا پسران برادران خویش یا پسران خواهران خویش یا زنان خویش (زنان مسلمان یک‌دیگر) یا آن‌چه مالک گردیدند دست‌های شان (غلامان) یا پی‌روان شان که صاحب شهوت نباشد از مردان یا طفلانی‌که هنوز مطلع نشده اند براسرارشرمگاه زنان، ونزنند پاهای خویش را برزمین تا آشکار شود آن‌چه پنهان می‌نمایند از زینت خویش وتوبه نمایید به‌سوی خدا، تمام شما ای مؤمنان تا این‌که رستگارشوید.
مجاهد در تفسیر این قول الله (ج) چنین می‌فرماید که:
(وَلَا تَبَرَّ‌جْنَ تَبَرُّ‌جَ الْجَاهِلِیةِ الْأُولَىٰ ۖ)سوره الاحزاب٬آیه ۳۳
ترجمه: نشان ندهید و ظاهر نسازید زیبایی خود را برای مردان بیگانه مثل که آشکار می‌ساخت زیبایی خود را زنان دوره‌ی جاهلیت (ودر میان مردها گشت وگذار می‌نمودند)
الله تعالی جل جلاله می‌فرماید:
) إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِ‌ینَ وَالصَّابِرَ‌اتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُ‌وجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِ‌ینَ اللَّهَ كَثِیرً‌ا وَالذَّاكِرَ‌اتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَ‌ةً وَأَجْرً‌ا عَظِیمًا) سوره الاحزاب٬آیه 35
ترجمه: هر آئینه مردان وزنان مسلمان ومومن ومردان وزنان اطاعت کننده ومردان وزنان راست‌گو ومردان وزنان صبر کننده ومردان وزنان فروتن ومردان وزنان صدقه دهنده ومردان وزنان روزه دارنده ومردان حفاظت کننده‌ی شرم‌گاه خود وزنان حفاظت کننده ومردهای ذکر گویندۀ بسیار وزنان ذکر گویند خداوند مساعد ومهیا نموده برای ایشان آمرزش وپاداش بزرگ را.
ونیز آن‌حضرت (ص) فرموده اند: إیا کم والدخول علی النساء فقال رجل من الأنصار یارسول الله! أفرایت الحمو؟ فقال:”الحمو الموت”
ترجمه: خودداری نمائید از داخل شدن به نزد زنان “در خانه که زن تنها باشد”، یک مرد انصاری پرسید یارسول الله (ص) برادر شوهر چه‌گونه است آیا اجازه دخول وی نزد زن برادرش هست؟ ایشان فرمودند: برادر شوهر “ایور” مرگ است (در حمو بیشتر احتمال سؤظن می‌رود. مراد از حمو هر خویشاوند قریب نا محرم مرد ویا زن است).
وقال صلی الله علیه وسلم: “لا یخلون رجل بإمرأة، فان الشیطان ثالثها”
ترجمه: رسول الله (ص) فرمودند: هر گز تنها ننشنید یک مرد با زن زیرا سوم شان شیطان است. (شیطان مداخله نموده وسوسه می‌کند تا ایشان را به فحشاء وادار سازد).
وقال (ص) “لأن یطعن فی رأس أحدکم بمخیط من حدید، خیرله من أن یمس إمرأة لاتحل له”
ترجمه: رسول الله (ص) فرمودند: در سریکی از شما میخ آهنی فرو رود بهتر است از این‌که زن اجنبی “نا محرم را که حلال نباشد لمس کند.
وقال صلی الله علیه وسلم :”المراة عورة، فاذا خرجت استشرفها الشیطان، وأقرب ماتکون بروحة ربها وهی فی قعر بیتها “صحیح”
ترجمه: ونیز نبی کریم (ص)فرمودند: زن عودت است پس هر گاه بیرون شود (از خانه خود) شیطان وی را تحت نظارت خود قرار داده وی را مراقبت می‌نماید. (دردام اسیر می شود) وزن به رحمت پروردگار خویش زمانی نزدیک می‌باشد که در خانه خود باشد.
حضرت اسماء دختر ابوبکر صدیق (رض) می‌فرماید:”کنا نغطی وجوهنا من الرجال”
ترجمه: ما از مردها روی‌های خویش را می‌پوشانیدیم (ما از مردها روی می‌گرفتیم).
امام ابن قیم (رح) می‌فرماید: درین شکی نیست که اختلاط ویک‌جا شدن زنان ومردان نا محرم رأس تمام مصائب وسبب نزول عذاب بوده وباعث بروز فحشاء، زنا، تعمیم مرگ ها مفاجات و وباهای گوناگون می‌گردد.
این‌جانب زیاد می‌نمایم که بزرگ‌ترین سبب از اسباب کثرت طلاق، عریانی وبرهنه‌گی، فقدان غیرت وهم‌چنان مفاسد گوناگون اخلاقی، زنا ی چشم (نظر نمودن به‌طرف نامحرم) وعشق‌های فاسد، که دین ودنیای انسان را تباه می‌نماید، است.

اختلاط با نامحرم و پَی‌آمد‌های نا گوار آن بخش سوم


تهیه کننده: نورالله کوثر
ویرایش: وسیم احمد ادیب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 5 =