اختلاط با نامحرم و پَی‌آمد‌های نا گوار آن

0 263

ای خواهر مسلمان و ای دُر گران‌بها!
یکی از رهنمودها و شفقت‌های دین مقدس اسلام این است که در بین مردان وزنان نامحرم اختلاط را حرام گردانیده است تا این‌که بدین وسیله عزت و آب‌روی مسلمانان محفوظ گردد و کرامت خواهر مسلمان به‌جای خود باقی‌مانده واز شک و شبه دور باشد و دامن پاک وی داغ‌دار نشود.
بلی خواهرم:
پرده و حجاب برای تو چنین مثال را دارد مانند باغ‌چۀ زیبا وسبز، که از زیبایی وسایه‌ی سرد آن بهره می‌گیرند؛ وحجاب برای تو زندان نیست طوری‌که برخی غربیان و دعوت کننده‌گان سوی بی دینی می‌پندارند٬زنهار از مکرو فریب آن‌ها خود را نگه‌دار، زیرا مروارید قیمتی وبا ارزش همیشه محفوظ و پنهان می‌باشد.
زن در اسلام در حقیقت همان در زیبایی است که همیشه باید پنهان نگه‌داشت، وتربیه شود و از پنجه‌های عناصر شرپسند و بی‌شرم در امان باشد. پس ازین، می‌دانیم که زن هنگام بر‌آمدن از خانه باید چه نوع لباس داشته باشد؟ اختلاط وهم‌نشینی اش بامردان نامحرم چه‌گونه باشد؟
هدف اساسی شریعت اسلامی این‌ست که زن باید سربلند و پاک‌دامن باشد، نه به مثل چراگاه بی صاحب، که هرکس خواسته باشد در آن رمه‌های خود را بچراند، برغم این، خواست تمدن دشمنان ما بی ارزش ساختن زن است.
زن در اسلام با عزت، مصؤن وباکرامت شمرده شده است و آن معیادی که سبب تثبیت ارزش در قرآن خوانده شده زن نیز در آن دخیل است. الله تعالی (ج) می فرماید:
(وَلَقَدْ كَرَّ‌مْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ‌ وَالْبَحْرِ‌ وَرَ‌زَقْنَاهُم مِّنَ الطَّیبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِیرٍ‌ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا) (الاسراء: 70)
ترجمه: هر آیینه مکرم نمودیم (بزرگ ساختیم) فرزندان آدم را وبرداشتیم ایشان‌را در خشکه ودر بحر وروزی دادیم ایشان‌را از پاکیزه‌ها وبرتری دادیم ایشان‌را بر بسیاری از آن‌چه آفریده‌ایم برتری دادنی (که شایان اوست).
پس به این اساس زن ومرد از روی انسانیت وبشریت یک‌سان اند، علاوه ازین قرآن‌کریم به طور خاص به کرامت وشرافت زن چنین اشاره می‌کند:
(وَوَصَّینَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَیهِ إِحْسَانًا ۖ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْ‌هًا وَوَضَعَتْهُ كُرْ‌هًا ۖ وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرً‌ا ۚ حَتَّىٰ إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْ‌بَعِینَ سَنَةً قَالَ رَ‌بِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْكُرَ‌ نِعْمَتَكَ الَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَی وَعَلَىٰ وَالِدَی وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْ‌ضَاهُ وَأَصْلِحْ لِی فِی ذُرِّ‌یتِی ۖ إِنِّی تُبْتُ إِلَیكَ وَإِنِّی مِنَ الْمُسْلِمِینَ) (الاحقاف: 15)
ترجمه: وامر کردیم آدمی‌را در حق پدر ومادر او نیکو کاری را، برداشت (نگاه کرد) او را مادر وی به دشواری وزاده است او را به دشواری ومدت بارگرفتن (حمل) او و از شیرباز کردن او (جداساختن او) وی سی ماه است وزنده ماند تا وقتی‌که رسید به‌کمال قوت خود ورسید به چهل سال گفت: ای پروردگار من الهام کن مرا تاشکر گویم در مقابل نعمت تو که انعام کرده‌ای برمن و بر پدر و مادر من و تاکارنیک کنم که خوشنود شوی از آن وصلاح پیداکن برای من در فرزندان من، هر آیینه من رجوع کردم به‌سوی تو وهرآیینه من از مسلمانانم.
یک شخص نزد رسول الله (ص) آمد وبرایش گفت: “من أحق الناس بصحبتی؟” کی بالای من حق زیاد را دارد؟ رسول الله (ص) فرمود: مادرت، آن شخص گفت باز کی؟ رسول الله (ص) برایش فرمود: مادرت، سپس گفت: بازکی؟ رسول الله (ص) برایش فرمودند: مادرت، آن شخص گفت: پس از آن کی؟ رسول الله (ص) برایش فرمودند: مادرت، آن شخص پرسید بعد از آن کی؟ نبی کریم (ص) برایش گفت: پدرت.
پس زن، آن عضو مهم از جامعه است که بدون موجودیت وی تکوین جامعه ناممکن است. لذا، اسلام این عضو مهم را نه تنها از توجه دور نمی اندازد بل‌که آن‌را از زمره‌ی عناصر مهم ساختار جامعه قلم‌داد نموده است و وی را در پهلوی مردان، مسؤول قرار داده است، بنابرآن یک سلسله مسؤلیت ها و وظایف زندگی را به‌دوش وی می‌سپارد.
پس ای خواهر عزیزم!
تو برای کار بسیار بزرگ آفریده شده‌ای، ونباید از کاروان زنده‌گی دور و در گوشه باشی و نباید نعمت‌های بزرگ آخرت را در بدل متاع ناچیز دنیا بفروشی.

اختلاط با نامحرم و پَی‌آمد‌های نا گوار آن بخش دوم


تهیه: نورالله کوثر
ویرایش: وسیم احمد ادیب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − هفت =