ازدواج از ديدگاه قرآن

0 629

ازدواج از نظر قرآن يك زندگي مشترك انساني است كه از لحاظ فردي و اجتماعي داراي مقام و ارزش فراوان مي باشد. در موقعيت درست و صحيح خود، ازدواج يك واجب اجتماعي است تا از انقراض بشر جلوگيري كند. علاوه بر اين با ازدواج بين زن و شوهر، رابطۀ اطمينان و آرامش به‌وجود مي‌آيد و قلب‌ها آرام مي گيرد.

يكي از پايه هاي محكم و استوار براي دوام مهر و محبت و آرامش در بين زن و شوهر، كفائت و وجود تناسب تربيتي و اخلاقي دربين آنان است. در اين مورد خداوند مي فرمايد: «زنان ناپاك براي مردان ناپاك هستند و مردان ناپاك براي زنان ناپاك اند و زنان پاك متعلق به مردان پااك اند و مردان پاك متعلق به زنان پاك اند» نور/26

از طرف ديگر زنده‌گي زناشويي و خانواده‌گي يك زندگي مشترك و اجتماعي است و هر اجتماعي لازم است كه رئيسي داشته باشد و الا هر كس بنابر آرزو و سليقه‌ی فردي كه در برخي موارد با ديگران متفاوت است اقدام به كار مي كند و اين امر باعث هرج و مرج و بي نظمي مي گردد. درحالي كه اگر رئيسي داشتند از اين اختلاف جلوگيري مي شد و چه كسي بهتر از يك مرد سالم مي تواند در خانه رياست را بر عهده بگيرد، زيرا او آگاه‌تر به مصالح خانواده مي باشد، به اين خاطر خداوند متعال در آية 34 سورة نساء مي فرمايد: «زناني كه از سركشي و نافرماني آنها بيم داريد پند و اندرزشان بدهيد و اگر مؤثر واقع نشد از همبستري با آنان خودداري كنيد و بستر خويش را جدا كنيد و با ايشان سخن مگوييد (اگر باز هم مؤثر واقع نشد) آنان را تنبيه كنيد آنگاه اگر (در امر مشروع) از شما اطاعت كردند (ترتيب تنبيه سه‏گانه را مراعات كنيد و از اخف به اشد نرويد و جز اينها راهي ديگر) را براي تنبيه آنها مجوييد»

خداوند مي‌فرمايند: ﴿ وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ . (الروم: 21).

«و از نشانه‏هاي او اينكه همسراني از جنس خودتان براي شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد، و در ميان‌تان مودت و رحمت قرار داد؛ در اين نشانه‏هايي است براي گروهي كه تفكر مي‌‏كنند!».

باز خداوند متعال فرمودند: (وَأَنكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ ۚإِن يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّـهُ مِن فَضْلِهِ ۗ وَاللَّـهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ). (النور: 32).

«مردان و زنان بي‏ همسر خود را همسر دهيد، همچنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را؛ اگر فقير و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بي ‏نياز مي ‌‏سازد؛ خداوند گشايش ‏دهنده و آگاه است !».

امام ابن كثير : مي‌ گويد: اين آيه به ازدواج كردن دستور مي‌ دهد، به همين دليل تعدادي از علما بر اين نظرند كه ازدواج واجب است بر هر آن فردي كه توان آن را داشته باشد، اين گروه به ظاهر حديث رسول الله (ص) استدلال كرده‌اند؛ لفظ حديث چنين است: « يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ مَنْ اسْتَطَاعَ الْبَاءَةَ فَلْيَتَزَوَّجْ فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ ».

«اي گروه جوانان، هر كس از شما كه توان مالي دارد پس بايد ازدواج كند زيرا ازدواج نگاه دارنده چشم از نگاه ‌هاي حرام، و حفظ كننده آلت از زنا است. و كسي كه توان مالي ندارد بر او لازم است روزه بگيرد، زيرا روزه آتش شهوت را خاموش مي ‌كند». آنگاه بيان كرد كه ازدواج موجب ثروتمند شدن مي ‌شود به دليل فرموده خداوند متعال: (إِن يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّـهُ مِن فَضْلِهِ). (النور: 32). «اگر فقير و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بي‏ نياز مي ‌‏سازد». همچنين از ابوبكر صديق(رض) روايت كرده كه ايشان گفتند: آنچه را كه خداوند به شما در مورد ازدواج دستور داده است، اطاعت كنيد در نتيجه آنچه را كه خداوند در اين مورد به شما از ثروت‌مندي و بي ‌نيازي وعده داده است، محقق خواهد كرد، زيرا خداوند فرموده است: «اگر فقير و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بي ‏نياز مي ‌‏سازد؛ خداوند گشايش ‏دهنده و آگاه است !».(النور: 32).

و از ابن مسعود روايت شده است كه گفت: ثروت و غنامندی را در ازدواج بجوئيد؛ چون خداوند مي ‌فرمايد:«اگر فقير و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بي ‏نياز مي ‌‏سازد؛ خداوند گشايش ‏دهنده و آگاه است!». اين سخن را ابن جرير روايت كرده است: همچنين البغوي همانند اين سخن را از عمر(رض) روايت كرده است.

شيخ الاسلام ابن تيميه(رح) در مجموع الفتاوي (32/90) گفته است: خداوند پاك براي مؤمنان سه چيز را حلال نموده است: ازدواج كردن، طلاق دادن و ازدواج با زني كه طلاق گرفته و آنگاه با مردي ازدواج كرده است براي مرد اول؛ در صورتي كه نصاري براي بعضي از افراد خود ازدواج را حرام مي ‌دانند (همانند كشيشان و راهبان ديني) و براي كساني كه ازدواج را حلال كرده‌اند، طلاق دادن را جايز نمي‌دانند. يهوديان طلاق را مباح مي‌دانند ولي اگر زن مطلقه‌اي با غير از شوهرش ازدواج كند آنگاه براي شوهر اول ازدواج مجدد با وي حرام است. در نتيجه در نزد نصاري طلاق، و در نزد يهوديان ازدواج با زن مطلقه پس از تحليل جايز نيست؛ در صورتي كه خداوند متعال همه اينها را براي مؤمنان حلال فرموده است.

امام ابن القيم : در كتاب (الهدي النبوي) (3/149) گفته است: نزديكي با زن و جماع كه يكي از مقاصد زناشويي است داراي منافع سرشار مي ‌باشد. زيرا مقاربت و نزديكي در اصل براي اهداف و مقاصد است:

1- حفظ نسل و دوام نوع بشر تا اين كه آن تعداد افرادي كه خداوند متعال پيدايش آنها را در اين جهان مقدر ساخته است، كامل شوند.

2- قضاي شهوت و رسيدن به لذت هم خوابگي، و استفاده از لذت جنسي.

ازدواج بطور كلي داراي منافع عظيم و با ارزشي است، بزرگترين آنها عبارت است از:

  • ازدواج انسان را از زنا باز مي ‌دارد، و چشم را از نگاه‌ هاي آلوده پاك مي ‌سازد. و از جمله منافع آن حصول نسل و حفظ نسب ‌هاست.
  • و همچنين حصول آرامش ميان زن و مرد و پيدا شدن سكون نفس.
  • همچنين همكاري و تعاون ميان زن و مرد جهت تكوين خانواده‌اي صالح كه يكي از ستونهاي جامعه اسلامي است.
  • همچنين اقدام مرد به سرپرستي و تهيه مخارج زندگي زن و حفظ و صيانت زن و قيام زن به سرو سامان دادن زندگي داخلي و كارهاي خانه، و ادا كردن وظيفه و تكليف اصلي وي در زندگي ‌اش كه همان كار در منزل است، نه آنگونه كه دشمنان زن و دشمنان جامعه اسلامي ادعا دارند كه زن بايد همانند مرد در بيرون از منزل كار كند، به همين خاطر زن را از منزلش خارج كردند و او را از وظيفه اصلي‌ اش دور كردند، و كار ديگران را به دست او سپردند، و كار اصلي او را به ديگري واگذار كردند، در نتيجه نظام خانواده مختل شد و همه چيز بهم خورد؛ تفاهم ميان زن و شوهر از بين رفت تا حدي كه موجب جدايي بين زن و مرد شد، و يا ادامه زندگي زناشويي با كدورت و ناراحتي باقي ماند.

استاد محترم شيخ محمد الأمين الشنقيطي در تفسيرش(أضواء البيان)(3/422) گفته است: بدان، خداوند به من و شما توفيق دهد به سوي آنچه كه محبت و رضاي اوست: اين فكر و انديشه كافرانه اشتباه و مضر كه مخالف با حس و عقل و مخالف با وحي آسماني و شريعت خداوند آفريدگار خالق است، يعني همان مساوي قرار دادن زن و مرد در همه احكام و قوانين و ميدان‌ها. چنان فساد و فتنه و اخلال نسبت به جامعه‌ی انساني در آن وجود دارد كه بر هيچ احدي جز بر كسي كه خداوند بينايي او را كور كرده است، پوشيده و مخفي نيست. زيرا خداوند با جلال و شكوه زن را با صفات و ويژه‌گي‌ هاي خاصي آفريده است كه در ساختمان جامعه انساني براي بعضي از مشاركت‌ها صلاحيت دارد كه غير از او هرگز اين صلاحيتها را ندارد؛ مثل بارداري، زايمان، شيردادن بچه، تربيت كودكان، خدمت در منزل، اقدام به امور خانه‌ داري از قبيل آشپزي، درست كردن نان و نظافت منزل و غيره. و همه اين خدماتي كه زن در ساختمان جامعه انساني مي ‌تواند انجام دهد در داخل منزل وي و در كمال پوشش و صيانت و حفاظت و عفت و توأم با حفظ كيان شرف و فضيلت و ارزش‌هاي انساني است. در ضمن اين خدمات زن كمتر از خدمات مرد كه كارش كسب درآمد است، نمي ‌باشد.

بنابر اين گمان آن كافران و نوكرهاي جاهل و ابله آنان در مورد زن كه مي ‌گويند حقوق زن اين است كه وي همانند مرد در بيرون از منزل كار كند در صورتي كه زن در زمان بارداري و شيردادن بچه و دوره بعد از زايمان توان هيچ كاري را ندارد، مخصوصاً كاري كه سنگين و طاقت ‌فرساست، بی‌جاست. چنانچه همگان اين را مي ‌دانند و مشاهده كرده‌اند. پس هرگاه زن و شوهر هر دو براي کار از منزل خارج شوند، کارهاي منزل از قبيل؛ نگهداري کودکان، شيردادن به بچه‌اي که هنوز شيرخوار است و آماده کردن خورد و خوراک براي مرد که از سرکارش بر مي ‌گردد، همگي تعطيل مي ‌شوند. و اگر کسي به جاي او اجير شود، اين شخص نيز وظائفي را که زن از آنها فرار کرده تعطيل خواهد کرد. پس مشکل همچنان به حال خود باقي خواهد ماند گذشته از آن، خروج زن از منزل و هرزگي او، از دست دادن مروّت و دين را به دنبال دارد.

اي خواهر مسلمان! تقواي خدا پيشه کن و به اين تبليغات مغرضانه گول مخور چرا که واقعيت زناني که فريب خورده‌ اند بهترين گواه بر فساد و بي ‌نتيجه بودن اين تبليغات است، و تجربه نيز بهترين دليل بر اين مدعاست.

اي خواهر مسلمان! تا زماني که جوان و مورد رغبت هستي به ازدواج مبادرت کن و به خاطر ادامۀ تحصيل و کسب شغل آن را به تأخير مي انداز چرا که آسايش و خوشبختي شما در گرو ازدواج موفق شما است که هر تحصيل و شغلي را جبران مي ‌کند، اما هيچ تحصيل و شغلي هر چند دهان پر کن باشد نمي ‌تواند ازدواج موفق را جبران کند. به وظيفه‌ات در منزل و به تربيت فرزندانت اقدام کن که کار اساسي و سود بخش شما در زندگي همين است و بس، و چيز ديگري را به جاي آن بر مگزين، و ازدواج با مرد شايسته را از دست مـده چـون رسـول الله(ص) مي‌‌فرمايد: «إذا جاءكم من ترضون دينه وخلقه فأنكحوه، إلاَّ تفعلوا تكن فتنة في الأرض وفساد».

«هرگاه کسي که از دين و اخلاق او راضي هستيد به خواستگاري آمد، به او جواب مثبت دهيد، در غير اين صورت فتنه و فساد در زمين بر پا مي‌شود».
منبع: آنچه یک زن مسلمان باید بداند – نگاشته نورالله کوثر
تهیه کننده: وسیم احمد ادیب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 3 =